Veelgestelde vragen
Welkom op de ‘FAQ-pagina’ met veel gestelde vragen en antwoorden over ON TIME Online. Kan u geen antwoord vinden op uw vraag? Laat het ons dan iets weten via info@ontime.be.
Helpie FAQ
- Welke betalingstermijn hanteert ON TIME voor zijn klanten?
Standaard hanteren wij een betalingstermijn van 30 dagen voor al onze klanten.
- Wat is het verschil tussen de CMR-verzekering en de All-Risk verzekering?
De CMR-verzekering is een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering die standaard van toepassing is bij professioneel wegtransport. Ze dekt schade of verlies aan goederen tot een beperkt bedrag van 8,33 SDR (ongeveer 10,21€) per kilogram.
De All-Risk verzekering is een aanvullende en optionele verzekering die een veel ruimere dekking biedt. Ze biedt extra bescherming bovenop de CMR-verzekering en zorgt voor maximale zekerheid bij schade of verlies van goederen, tot het verzekerde bedrag. Voor deze verzekering zal een premie aangerekend worden afhankelijk van het verzekerde bedrag.
- Waarom zou ik kiezen voor een All-Risk verzekering?
Hoewel ON TIME uiterst zorgvuldig te werk gaat, kunnen onvoorziene omstandigheden zich altijd voordoen. Met een All-Risk verzekering:
- Vermijdt u financiële verrassingen bij schade of verlies
- Beschermt u uw eigen belangen én die van uw klant
- Versterkt u uw imago als betrouwbare en professionele leverancier
Bekijk alle details op onze website:
🔗 ontime.be/verzekering - Waar kan ik mijn klantnummer terugvinden of aanvragen?
U kan het klantnummer terugvinden op volgende manieren:
- Bij het aanmaken van een order in het eerste veld in de blok ‘opdrachtgever’
- Op uw factuur
Kan u het klantnummer toch niet terugvinden, contacteer ons dan via de ‘helpdeskfunctie’. Wij zoeken het klantnummer graag voor u op.
- Tot hoe laat kan ik een Sprintorder boeken voor afhaling op dezelfde dag?
Online kan dit 24/7.
- Op de website zie ik een prijs voor mijn order. Is dit de totale prijs, of komen er nog extra kosten bij?
De weergegeven prijs is de totale prijs exclusief BTW.
Bij Sprintorders kunnen extra kosten aangerekend worden, zoals péage, vignetten en kosten voor laad-, los- en werktijden.
- ON TIME Night ?
Bij ON TIME gaan we graag een stap verder. Ons doel is om jouw transport nog eenvoudiger en efficiënter te maken, zodat jij sneller aan de slag kunt met jouw orders.
Met ON TIME Night worden jouw filialen, klanten of techniekers ’s nachts beleverd via vaste routes. Zo ligt alles ’s ochtends al klaar en kun je direct aan de slag.
Lees het artikel: https://www.ontime.be/on-time-night/
Heb je vragen over prijzen? Mail dan naar : Sales@ontime.be
- ON TIME heeft mijn goederen opgehaald die op een ‘europallet’ stonden, hoe kan deze ‘europallet’ retour bij mij afgeleverd worden?
Deze service is uitsluitend beschikbaar via onze distributiedienst voor vaste klanten met dagelijkse afhaling.
- Kan mijn login en paswoord automatisch opgeslagen worden?Dit is afhankelijk van de instellingen van uw browser. Vanuit ON TIME online zijn hier geen restricties aangebracht. U kan best in uw browser naar 'beheer' gaan om dit in te stellen. Het zou kunnen dat deze optie enkel kan ingesteld worden door de IT beheerder. Wanneer uw paswoord is opgeslagen in uw browser, kan u bij het login-scherm klikken op 'paswoord' en zal uw browser een suggestie doen van mogelijke login/paswoord combinatie.
- Kan ik order(s) opvolgen voor meerdere bedrijven met 1 login?Dat kan wanneer u door ons meerdere bedrijven aan elkaar heeft laten koppelen. Wij noemen dit een ‘Groep’. Op het dashboard klikt u rechts bovenaan op de firmanaam. U ziet dat u een selectie kan maken tussen meerdere bedrijven. Selecteer het correcte bedrijf.
- Kan ik ook order(s) van mijn collega’s raadplegen, opvolgen?Standaard kan u enkel de order(s) van uzelf raadplegen en opvolgen. Wij noemen dit het ‘MYVIEWER’-profiel. Op vraag kunnen we uw account instellen op ‘TEAMVIEWER’. Wil u uw profiel aanpassen, laat het ons dan weten via een ‘Helpdesk ticket’.
- Kan ik ook gebruikmaken van de service ‘Groupage’ of ‘Economy’ voor bestemmingen buiten de EU?
Momenteel bieden we deze services wel aan voor het Verenigd Koninkrijk, maar nog niet voor andere bestemmingen buiten de EU. We zijn echter continu bezig met het uitbreiden van ons netwerk en onze diensten. Houd onze communicatie in de gaten voor eventuele updates over nieuwe bestemmingen buiten de EU waar onze services beschikbaar worden.
- Kan ik mijn orders op etiketten afdrukken in plaats van A4 papier?
Deze optie bieden we momenteel enkel aan bij distributieorders.
U klikt bovenaan op het mannetje. U selecteert uw profiel/login. Scrolt daarna naar uw distributie instellingen en selecteert de correcte afmetingen.
Kies vervolgens volgens uw voorkeur:
- Kan ik mijn orders doorsturen via API?
Dat kan zeker.
Correcte informatie kan u terugvinden op https://data.ontime.be.
- Kan ik mijn goederen zelf afgeven in één van de verschillende depots ?
Dat is mogelijk, maar onze depots hebben verschillende openingsuren. Best eerst contact opnemen met onze klantendienst op 03/213.88.00 of via mail info@ontime.be.
- Kan ik mijn facturen raadplegen via ON TIME online?
Deze zijn te raadplegen op ON TIME online.
Via de menu-optie facturatie krijg je inzicht in al je facturen, inclusief detailgegevens per factuur.
Kunt u uw facturen niet bekijken? Mogelijk laat uw accountinstelling dit niet toe. Neem contact op met de klantendienst via info@ontime.be.
- Kan ik een veel gebruikte instructie toevoegen?Bij het aanmaken van kaai-, city-, legalisatie order(s) moet u altijd een correcte instructie selecteren zodat onze koerier uw opdracht perfect kan uitvoeren. Indien u vaak een instructie gebruikt, die niet in de lijst voorkomt. Laat ons dit weten via een ‘Helpdesk ticket' en wij voegen de instructie toe.
- Kan ik een sprint order aanmaken met meerdere haltes?Dat is geen probleem. Het eerste bestemmingsadres is de halte waar het order opgehaald zal worden. Het tweede bestemmingsadres is de halte waar het order afgeleverd zal worden. U kan eventueel nog bijkomende bestemmingsadressen toevoegen. Vergeet bij deze laatste niet te vermelden of hier iets opgehaald of afgeleverd moet worden.
- Kan ik een order uit het verleden kopiëren zodat ik niet alles terug hoef in te geven?
Dat kan u zeker!
U navigeert naar het overzicht van de orders binnen de gekozen service. Bijvoorbeeld door in de menu-optie op één van de services te klikken.
In het overzicht van de orders staat helemaal achteraan, rechts op het scherm, een kopieer symbool. Door hierop te klikken kopieert u het order. U zal enkel de datum moeten aanpassen en vervolgens de normale stappen van bevestiging moeten doorlopen.
- Kan ik een extra login aanvragen voor een collega?Uw collega kan zich best zelf registeren. Wanneer iemand nog niet geregistreerd is, valt deze onder een nieuwe procedure. Op het ‘Login scherm’ klikt u onderaan op ‘registreer’ en vult u de gevraagde informatie in. Zorg dat u het klantnummer bij de hand hebt. Na goedkeuring ontvangt u een e-mail ter bevestiging.
- Kan ik een anonieme/neutrale order inboeken ?
Dat is mogelijk. De bestemmeling kan op het label niet zien dat u als bedrijf de tussenpersoon bent. Hier wordt een virtueel afzenderadres op het label geplaatst. De ontvanger ziet enkel dit adres.
- Is het mogelijk om een lijst van mijn opdrachten te downloaden?Omwille van data-veiligheid is het standaard niet mogelijk om overzichten te downloaden. Maar, deze functie is wel beschikbaar. Indien gewenst, kan de verantwoordelijke voor het account, vragen om alle lijsten exporteerbaar te maken. U kan bovenaan de lijst een selectie maken met de beschikbare zoek criteria. Vervolgens kan u onderaan de lijst het formaat van de export kiezen zoals excel, pdf, csv... Maak een helpdesk ticket aan indien u deze functie wil activeren.
- Ik wil graag verpakkingsmateriaal bestellen om mijn order verzendklaar te maken. Is dat mogelijk?
ON TIME heeft volgend verpakkingsmateriaal beschikbaar.
Voor uw nationale / internationale / distributie order:
- Kleine kartonnen omslagen
- Grote kartonnen omslagen
- Kleine plastieken zakken
- Grote plastieken zakken
Voor uw postorder:
- Kleine postzakken
- Grote postzakken
- Aangetekend nationaal: Blad met 12 barcodes voor afgiftelijsten gemaakt door de klant (203-12POD)
- Aangetekend internationaal: Ontvangstbewijs van een internationale aangetekende zending (201POD INT)
- Roze kaart (AR): Bericht van ontvangst voor een nationale of internationale aangetekende zending
Gebruik hiervoor menu-optie webshop in uw dashboard.
- Ik heb veel orders te versturen op één dag. Moet ik al die orders manueel ingeven?
Mailing? Marketing campagne? Actie naar uw klanten? Eindejaar actie? U hoeft de zendingen niet allemaal manueel in te geven. ON TIME kan u een template (excel formaat) bezorgen zodat deze door ons automatisch opgeladen kunnen worden.
Indien u gebruik wenst te maken van distributie, stuur dan een e-mail naar daily@ontime.be.
Indien u gebruik wenst te maken van internationale- of sprint orders, stuur dan een e-mail naar info@ontime.be.
Wij bezorgen u zo snel mogelijk de juiste documentatie zodat uw orders vlot verlopen.
- Ik heb net een distributieorder aangemaakt. Waar kan ik via Track&Trace zien wanneer het wordt opgehaald en geleverd?
Hier kan je uw order opvolgen.
Typ in het veld Track&Trace uw ordernummer in. Klik op het vergrootglas om het verloop van uw order te bekijken.
Zo kan u snel de status van uw order zien.
Elke scanning door de koerier geeft u meer informatie.
- Ik heb een retour order met een Bpost label op, kan ik dit ook via ON TIME versturen?
Als je zelf een pakket hebt met een Bpost-label, kunnen wij dit voor jou naar Bpost brengen. Let er wel op dat dit alleen mogelijk is wanneer je via de menu-opties 'City' een stadsorder hebt aangemaakt.
- Ik heb een pakket met als inhoud ADR kan ik dit via ON TIME versturen?
Dat kan zeker wanneer het pakket niet meer dan 1000 punten bevat.
We kunnen dit vervoeren zowel met onze Sprint als Distributiedienst (BENELUX). Volgende informatie is wel van belang
- Un nummer / Classe
- Inhoud van de zending
- Gewicht/liters
U kan op een eenvoudige manier het aantal punten bereken volgens ADR1.1.3.3 via deze link Punten berekenen volgens ADR 1.1.3.6 | 1000 punten ADR
- Ik heb een distributieorder aangemaakt. Wanneer komt de koerier deze ophalen.
De ophaling vindt vandaag niet meer plaats, maar gebeurt op de volgende werkdag. Distributie verloopt volgens het ABC-principe.
- Ik heb een ‘niet-dringende’ internationale pakket te versturen. Welke dienst gebruik ik?
Voor dit type orders bieden wij twee mogelijkheden aan:
Economy: geschikt voor al uw pakketten boven 2 kg.
Pakketten onder 2 kg worden standaard via Express verzonden, omdat economy voor deze gewichten niet rendabel is.
Groupage: voor al uw pallets.
- Hoe moet ik mijn zending verpakken ?
ON TIME voorziet enkel omslagen en plastieken zakken, die de inhoud van de zending niet adequaat beschermen. U dient er dus voor te zorgen dat de inhoud degelijk verpakt is, bijvoorbeeld met noppenfolie of sealed air-luchtkussens.
Pakket verpakken:
- Gebruik een stevige doos.
- Bescherm de inhoud met opvulmateriaal.
- Sluit de doos goed af met sterke tape (H-sluiting).
- Plaats het verzendlabel duidelijk zichtbaar.
Pallet verpakken:
- Gebruik een stevige, vlakke pallet.
- Stapel stabiel (zwaar onderaan, licht bovenaan).
- Wikkel goed met stretchfolie, ook onder de pallet.
- Label duidelijk aan minstens één zijde.
- Hoe maak ik een import zending aan?Momenteel kan u dit nog niet rechtstreeks aanmaken via On time ‘online’ maar dient hiervoor een e-mail te sturen naar onze klantendienst (info@ontime.be) Voor uw e-mail kan u onderstaande template gebruiken:
- Uw klantnummer:
- Welke service wenst u te gebruiken: ECONOMY of STANDAARD ophaling. Beide services enkel mogelijk via TNT. Inhoud zending:
- Gevarengoederen: enkel mogelijk via onze ‘SPRINT’ service.
- Batterijen: gelieve telefonisch contact met ons op te nemen wanneer de zending batterijen bevat
- Voorzie een proforma indien wij de zending moeten ophalen op een adres buiten de Europese Unie.
- Firma naam
- Volledig pick-up adres
- Contactpersoon
- Lokaal telefoonnummer
- Lokaal e-mailadres
- Openingsuren
- Indien van toepassing pick-up referentie
- Aantal
- Afmeting
- Gewicht
- Inhoud van de zending
- Wanneer staat de zending klaar
- Firma naam
- Volledig afleveringsadres
- Contactpersoon
- Telefoonnummer
- Openingsuren
- Hoe kan ik mijzelf registreren?Op het ‘Login scherm’ klikt u onderaan op ‘registreer’ en vult u de gevraagde informatie in. Zorg dat u het klantnummer bij de hand hebt. Na goedkeuring ontvangt u een e-mail ter bevestiging.
- Hoe kan ik mijn volledig adresboek opladen?Bezorg ons via e-mail (info@ontime.be) uw adressenbestand in excel formaat. Het bestand moet volgende gegevens bevatten · Bedrijfsnaam · Adresregel 1 · Adresregel 2 · Postcode · Gemeente · Land · Contactpersoon · Telefoonnumer Vermeld in uw e-mail het klantnummer(s) waarvoor dit adressenbestand beschikbaar moet zijn.
- Hoe kan ik mijn order (s) oproepen, opvolgen, een vraag stellen?
1. Door in de linker menu-optie op de juiste service te klikken, kunt u vervolgens uw order oproepen.
2. Via de knop ‘Status’ kan u de status van uw order bekijken.
3. Via het ‘mail icoontje’ kan u een vraag stellen over het desbetreffende order. U ontvangt zo snel mogelijk een antwoord op uw vraag.
- Hoe kan ik meerdere bedrijven aan elkaar laten koppelen zodat ik met 1 login orders kan opvolgen?Wij noemen dit een ‘Groep’. Laat ons weten , via een ‘Helpdesk ticket’ voor welke bedrijven u met 1 login orders wil kunnen aanmaken en/ of opvolgen. Wij koppelen deze bedrijven dan aan elkaar.
- Hoe kan ik een opdracht annuleren?
Als uw opdracht nog niet in uitvoering is, kan u deze nog annuleren via ON TIME online. Dubbel klik op de opdracht, zodat u naar het Track&Trace scherm navigeert.
Als de opdracht nog niet in uitvoering is, vindt u hier een knop met het symbool van een vuilbakje. Door hierop te klikken annuleren wij de opdracht.
Indien de knop niet aanwezig is, dient u contact op te nemen via :
Sprint: Dit kan via een helpdesk ticket of via sprinter@ontime.be.
Nationaal: Dit kan via een helpdesk ticket of via dispatch@ontime.be.
Internationaal: Dit kan via een helpdesk ticket of via dispatch@ontime.be.
City: Dit kan via een helpdesk ticket of via dispatch@ontime.be.
Distributie: Dit kan via een helpdesk ticket of via daily@ontime.be.
Kaai: Dit kan via een helpdesk ticket of via dispatch@ontime.be.
Post: Dit kan via een helpdesk ticket of via dispatch@ontime.be.
Visum: Dit kan via een helpdesk ticket of via dispatch@ontime.be.
Kaai: Dit kan via een helpdesk ticket of via dispatch@ontime.be.
Legalisatie: Dit kan via een helpdesk ticket of via dispatch@ontime.be.
- Hoe kan ik een klantnummer aanvragen?
U bent nog geen klant van ON TIME en wil gebruik maken van onze diensten. Contacteer ons via e-mail (info@ontime.be), zodat we samen met u op zoek kunnen gaan naar de gepaste logistieke oplossing.
Of klik op de knop ‘contacteer ons’ op onze website.
- Hoe kan ik een All-Risk verzekering toevoegen aan mijn transportorder en tot welke waarde kan ik mijn goederen verzekeren?
Heel eenvoudig!
Geef bij het boeken van uw order aan dat u de All-Risk dekking wenst. Wij zorgen voor de rest.
Of neem contact met ons op.
📞 +32 3 213 88 00
📧 info@ontime.be
U kunt uw goederen verzekeren tot een maximale waarde van €100.000 per order.
Voor deze verzekering zal een premie aangerekend worden afhankelijk van het verzekerde bedrag.
- Hoe een postpakket versturen?
Groter dan 35 cm x 23 cm x 3 cm?
Houd er rekening mee dat de maximale afmetingen van een brief 25 cm x 23 cm x 3 cm zijn. Heb je meerdere pakjes te versturen die deze afmeting overschrijden, dan moet je ons een Excel-bestand leveren zodat we een snelle levering kunnen garanderen. Contacteer ons hiervoor op het nummer: 032138800 of via mail: info@ontime.be
- Bedrijfsgegevens en/of openingsuren aanpassen.U kunt deze aanpassen door op het ‘persoon-icoon’ te klikken en vervolgens ‘uw bedrijf’ te selecteren. Vergeet ook niet de openingstijden bij te werken, zodat wij uw ophalingen en leveringen zo efficiënt mogelijk kunnen plannen.
Vul hier al uw gegevens aan:
- Aangetekende brief versturen?
Indien je een aangetekende brief wil versturen, dien je steeds het juiste aantal in te geven bij het aanmaken van deze postopdracht. Daarbovenop dien je ook een klever aangetekend met barcode op de correcte manier te kleven op de enveloppe zoals je kan zien in het voorbeeld hieronder. Je kan de klever vinden in de webshop.
- 5 tips voor een optimaal gebruik van ON TIME Online
- Correcte bedrijfsgegevens U kan deze aanpassen door op het ’persoon-icoon’ te klikken en dan ‘uw bedrijf’ te selecteren. Vergeet ook de openingsuren niet aan te passen.
- Up-to-date adresboek Registreer uw meest gebruikte adressen. U kan ook een volledig adresboek opladen.
- Wil u ook order(s) van u collega’s kunnen raadplegen, opvolgen? Standaard kan u enkel de order(s) van uzelf raadplegen en opvolgen. Wij noemen dit het ‘MYVIEWER’-profiel. Op vraag kunnen we uw account instellen op ‘TEAMVIEWER’.
- Instructies Gebruikt u vaak bepaalde instructies, die niet in de standaard instructie lijst voorkomen. Laat ze dan door ons toevoegen.
- Opvolgen van orders voor meerdere bedrijven Het is mogelijk om meerdere bedrijven aan elkaar te koppelen zodat u orders van meerdere bedrijven kan opvolgen met 1 login.