Hoera, ON TIME Logistics is jarig.
ON TIME Logistics viert vandaag zijn 2de verjaardag, want net 2 jaar geleden staken we ASX-IBECO en On Time Sprinter Service in een nieuw jasje en werd het ON TIME Logistics.
We werden 1 bedrijf met een gezamenlijke identiteit, met een specialisatie in de 5 business units. Verschillende diensten vonden synergiën, nieuwe vestigingen werden geopend, nieuwe systemen werden geïntroduceerd …. ON TIME Logistics groeide en bloeide, doet dat vandaag nog sterk en is van plan om die trend verder te zetten.
Voor de gelegenheid gingen we even langs bij de verschillende ON TIME leidinggevenden en vroegen hen even te reflecteren over deze periode en hun visie op de toekomst. Hier is hun verhaal:
John van Looveren
Na enkele jaren te hebben gewerkt bij TNT heeft John in 1994 besloten op zijn loopbaan verder te zetten bij ASX-IBECO. Nu, 27 jaar later, is John verantwoordelijk voor alle financiële aspecten van ON TIME en heeft hij de productverantwoordelijkheid over (Inter)nationale zendingen en Post.
“John, als klanten voor ON TIME diensten kiezen, wat dan is volgens jou hun grootste motivatie?”
“Dat wij een one stop shop zijn die een hele waaier aan verschillende logistieke diensten kan aanbieden aan één klant. Met onze Visadesk, Kaai, Distributie, Post, Sprint en Koerier diensten leveren we een breed pallet aan logistieke oplossingen. Wij kunnen een volledig pakket aanbieden tegenover andere spelers, die echt specifiek 1 of 2 producten aanbieden. Onze synergie is onze sterkste troef, het samenwerken van verschillende diensten. Klanten kunnen in één portal alle opdrachten boeken en opvolgen, over welke logistieke oplossing het ook gaat. Dat gebruiksgemak appreciëren onze klanten.”
Andries Carette
Andries begon in 2006 als planner bij ON TIME Sprinter Service, vervulde gaandeweg meer en meer een rol bij de verkoop en is vandaag commercieel verantwoordelijke voor distributie.
“Andries, Wat is jou het meest bijgebleven 2 jaar na de samenvloeiing van beide bedrijven en heel wat veranderingen?”
“Wat Distribution betreft is dat natuurlijk de opening van het nieuwe depot in Kuurne. Dat is een enorm hoogtepunt waarbij we eindelijk een infrastructureel antwoord hebben op de uitdagingen die een sterke groei met zich meebrengt. Daarnaast is de integratie van beide sprintdiensten een heel knappe evolutie die onze dienstenpakket alleen maar completer en efficiënter maakt.”
Alberto Santos-Castillo
Alberto begon in 2001 als administratief medewerker bij ASX-IBECO, later draaide hij mee als avondkoerier, dispatcher … en is nu de verantwoordelijke voor Operations
“Alberto, je werkte reeds 18 jaar voor ASX-IBECO toen bekend werd dat het bedrijf zou samenvloeien met ON TIME Sprinter Service. Wat waren volgens jou de grootste uitdagingen bij die naamsverandering?”
“De grootste uitdaging was vooral het merk ASX-IBECO overtreffen. ASX-IBECO was als nummer 1 partner voor de maritieme sector in Antwerpen een klinkende naam, en die naam laten verdwijnen was een grote uitdaging. In veel zaken werd ASX echt wel aanzien als de snelste koerier. Maar op nationaal vlak had ASX geen sterke naam. ON TIME daarentegen was wel bekender in België. We lanceerden ON TIME eigenlijk als nieuw merk in Antwerpen. ON TIME past beter bij een koerierdienst, hier in het Antwerpse willen ze alles heel snel en daarom past onze naam ook beter bij ons product.”
Jean-Claude Van den Berghe
Jean-Claude werkt al bijna 28 jaar mee aan de groei van het bedrijf. Hij is ooit begonnen als koerier in afwachting van zijn legerdienst maar had de microbe te pakken en keerde daarna terug om over de jaren heen door te groeien naar directieniveau waar hij vandaag verantwoordelijk is voor HR, IT, wagenpark, klantendienst, Visadesk en Kaai.
“Over de jaren heen heb je al veel veranderingen gezien binnen het bedrijf, wat waren voor jou de hoogtepunten van de afgelopen 2 jaar?”
“De naamsverandering en het samengaan van ASX-IBECO en ON TIME is voor mij op zich al een hoogtepunt. Sinds toen hebben we op een aantal gebieden echt progressie gemaakt. We overschrijden de grenzen van onze zakdoek die voordien Antwerpen was en momenteel aan het groeien is naar heel België en Benelux. Onze distributie tak heeft ons erg geholpen een eigen landelijk netwerk uit te bouwen. De komst van Filip is een belangrijk keerpunt geweest in het bedrijf. Er ontbrak iemand met een uitgestippelde visie in het bedrijf. Die rol heeft Filip goed ingevuld en dat brengt een bepaalde dynamiek met zich mee, die bovendien een positieve invloed heeft op onze medewerkers. Door die sfeer en dynamiek groeien de medewerkers naar gepassioneerde pro’s.
Ik vind vaak de weg naar het doel minstens even interessant als het doel zelf. Die weg zijn we nu aan het afleggen en wat me boeit is dat het geen autosnelweg rechtdoor is maar een uitgekiend pad waar al eens bocht moet genomen worden om zo goed mogelijk in te spelen op maatschappelijke, economische en milieu gerelateerde uitdagingen.”
Filip Goossens
Na 17 jaar bij DHL Express, kwam Filip in 2017 aan boord bij ASX-IBECO als Algemeen Directeur om de groep verder uit te bouwen naar een nationale logistieke speler.
“Filip, je was nog maar 3 jaar aan de slag bij ASX-IBECO, toen de beslissing werd genomen om van naam te wijzigen. Wat was volgens jou de grootste uitdaging bij de rebranding?”
“Na de overname van ON TIME Sprinter Service was het duidelijk dat we onze identiteit moesten uniformiseren. Het DNA van de bedrijven kwam al goed overeen, met een Antwerps accent in ASX-IBECO, en een West-Vlaams accent in ON TIME Sprinter. De uitdaging van de rebranding op zich was om alles qua timing op elkaar af te stemmen. We zijn van verschillende website -platformen naar 1 platform gegaan, van 2 online boekingsplatformen naar 1 boekingsplatform, en om al deze verschillende stapjes te ondernemen zodat het overzichtelijk zou blijven voor onze klanten. Onze klanten moesten op elk moment hun weg blijven vinden. We hebben onszelf 3 jaar de tijd gegeven om de rebranding volledig door te voeren. En daardoor hebben we dat heel duidelijk en stapsgewijs kunnen doen.”
“Ondertussen is rebranding bijna volledig af, website staat op punt, voertuigen rijden rond met nieuwe logo’s, nieuwe vestigingen zijn opengegaan. Waar ben je het meest trots over?”
“Onze koeriers en onze medewerkers die elke dag terug alles geven om ons project samen waar te maken, en ON TIME samen te laten groeien in de richting die we samen hebben bepaald. Samenwerking van alle ON TIMErs, daar ben ik het meest trots op. “
Koen Walschap
25 jaar geleden startte Koen als chauffeur bij ON TIME Sprinter Service. Hij werkte in de loop der jaren in de planning en bekleedt nu de functie van verantwoordelijke van distributie & operations bij ON TIME Logistics.
“Koen, ON TIME Sprinter bestond al 20 jaar en was specialist in sneltranport en distributie. Wat waren de reacties bij de bekendmaking van het nieuwe naam en het nieuwe logo?”
“Het was voor veel mensen een schok. Zowel naar klanten als naar personeel toe. Maar de rebranding op zich was de grootste uitdaging. De aanpassing van alle voertuigen en gebouwen kostte veel moeite. Maar het is gelukkig al bij al op een zeer korte tijd goed gekomen.”
“Door de samenvloeiing van 2 bedrijven kunnen jullie nu een uitgebreidere waaier aan diensten aanbieden. Ons klantenportaal heeft ook een flinke metamorfose doormaakt. Waarop ben je het meest fier op?”
“Tot nu toe ben ik het meest trots op het nieuwe gebouw hier in Kuurne. Sinds september vorig jaar zijn we hiernaar verhuisd, dat is toch wel een mooie realisatie, waar we allemaal fier op mogen zijn. Er zijn er nog wel meer dingen. Maar dat is toch zeker het eerste wat mij te binnenschiet”.
Patrick Proesmans
Patrick heeft ruime ervaring in de wereld van express transporten. Hij introduceerde 8 jaar geleden de sprintdienst en bouwt die sindsdien verder uit.
“Patrick, de voorbij 8 jaar heb je binnen het bedrijf een nieuwe dienst uitgebouwd, waar zie je ON TIME binnen 10 jaar?”
“Ik geloof dat we een hele bekende grote distributiespeler zullen zijn. Wat we vandaag doen, dat werkt echt. Onze Sprintpoot gaat zich nationaal verder ontwikkelen, kaaidiensten zullen verder uitgebreid zijn, de evolutie in het City-netwerk wordt interessant. In die laatste schakelen we meer en meer over van documenten naar pakketten. City distributie is in volle evolutie en we trachten daar mee de trends te zetten naar duurzame stadsdistributie. Ik zie ons binnen 10 jaar een groter bedrijf zijn met nog meer diensten en mogelijkheden verzameld op 1 platform.“
Ontdek ON TIME diensten hier of contacteer ons.